Spiga

PENTERNAK DAN PEMBEKAL BAKA KAMBING BOER

Kami adalah penternak dan pembekal baka kambing boer, saanen, kalahari dan jamnapari di Kelantan

Awe, Rotweiller - Bakal Penyambut Tetamu Tak Diundang Ke Ladang DNR


Beberapa minggu lepas rumah sepupu aku yang jaraknya tak berapa jauh dengan kandang aku dimasuki pencuri. Habis barang- barang kemas dan barang- barang berharga kena kebas. Hal ni buat aku tak nyeyak tidur, buatnya terlintas nak angkut kambing pula lepas ni, abis lah aku.
Kawan aku, Mr. Tan dari Melaka cadangkan aku lantik sorang jaga. Dia cadangkan aku ambik sekor anak rotweiller yang dia breed untuk dijadikan jaga yang paling setia dan boleh menakutkan tetamu-tetamu tak di undang ni. Kalu kat Australia dia orang punya farm manager anjing je, tapi aku akan lantik Awe ni sebagai jaga cukuplah. Rotweiller ni aku manakan Awe, bukan Awie tau..., Awe. Awe ni baru berumur 2 bulan je, jadi sekarang ni tak boleh harap lagi. Aku tengah dok latih dia la sekarang ni supaya boleh jadi jaga yang boleh diharapkan.
Masa aku bawak balik Awe minggu lepas, ramai sungguh orang-orang kampung yang datang tengok. Sebelum ni aku bawak balik kambing berlori-lori pun takde yang datang nak jenguk, ini bawak balik sekor rotweiller riuh satu kampung. Tapi semua yang datang, takde yang komen, cuma sekadar datang tengok dan bergurau je. kat belakang tau le. Tapi kalu adapun takde masalah, aku dah prepare dah nak jawab. Mak aku pun pada mulanya tak setuju juga dengan idea aku ni, tapi bila diterangkan niat dan matlamatnya serta dalil dan hujah, siap dng hadis dan quran sekali, akhirnya dia setuju.
Aku ingatkan aku akan jadi anak melayu kelantan pertama bela rotweiller, rupanya tidak, setelah browse kat internet, rupanya ada dah anak melayu kelantan yang bela rotweiller lebih dulu dari aku. Yang tak disangkanya rupanya pernah ada sorang ulamak besar yang bela anjing di kelantan, mengikut cerita satu laman web tu le..., kalu dia bohong, bohong jugalah aku.

0 comments: